Nové mechanické sady SRAM Eagle 90 a 70 (T-Type Transmission) vzbudily mezi bajkery slušný rozruch. Pokud jednu z nich máte a láká vás bezdrátové elektronické řazení, SRAM pro vás má řešení – upgrade kit GX Eagle AXS Transmission. Jednoduše řečeno, tahle sada vám umožní přestavět vaši mechanickou dvanáctirychlostní sadu Eagle 90/70 na bezdrátovou. Už žádná lanka a bowdeny – jen čisté řazení stiskem tlačítka. Pojďme se podívat, pro koho je tahle novinka určená, co obsahuje a jaké jsou její výhody v praxi.

Komu je upgrade kit určen?

Upgrade kit cílí na všechny majitele mechanických sad SRAM Eagle 90 nebo 70 Transmission, kteří pokukují po výhodách elektronického řazení. Tyto cenově dostupnější mechanické verze AXS Transmission se na kolech objevily teprve nedávno a nabídly špičkový výkon řazení pod zatížením bez baterie. Co když ale zatoužíte po bezdrátové variantě? Právě pro vás (a vám podobné nadšence) je tento kit. Umožní vám snadno upgradovat z mechaniky na elektriku bez nutnosti kupovat celou novou sadu. Stačí si připravit potřebný rozpočet a pořídit upgrade kit – ostatní komponenty (kazetu, řetěz, kliky) už na svém kole máte. Výsledkem bude, že své kolo povýšíte na plnohodnotný bezdrátový AXS Transmission (GX úrovně) a vyzkoušíte si na vlastní kůži všechny jeho benefity, aniž byste museli opustit platformu Eagle 90/70.

Co upgrade kit obsahuje?

Sada SRAM GX Eagle AXS Transmission Upgrade Kit obsahuje elektronické tělo přehazovačky (na obrázku velký díl s logem GX), bezdrátový ovladač řazení (POD Controller, vlevo dole), baterii (uprostřed) s nabíječkou (vpravo dole) a další drobnosti potřebné k přestavbě.

Aby byl přechod na bezdrát skutečně kompletní, SRAM GX Eagle AXS Transmission Upgrade Kit samozřejmě obsahuje i baterii AXS a příslušnou nabíječku. Kromě nich v balení najdete elektronické tělo přehazovačky GX Eagle Transmission (tj. samotný „mozek“ a motor řazení bez vodítka), bezdrátový ovladač řazení AXS na řídítka (typu POD, včetně objímky) a také pár užitečných drobností. Nechybí například náhradní spojka řetězu Eagle T-Type PowerLock pro opětovné spojení řetězu. Výrobce zkrátka myslel na vše, co budete k přestavbě potřebovat, abyste mohli svůj bike hned po upgradu vzít na trail bez starostí.

Jak probíhá přestavba na bezdrát?

Dobrou zprávou je, že samotná instalace upgrade kitu je poměrně jednoduchá a zvládnutelná i doma (případně vám ji rád provede každý slušný cykloservis). Navržené je to tak, aby přestavba z mechanického na bezdrátové řazení byla co nejjednodušší. V podstatě odmontujete z rámu stávající mechanickou přehazovačku – konkrétně vyjmete její spodní část (vodítko s kladkami) a tzv. závitový čep, který ji drží. Tyto díly přemontujete na nové elektronické tělo přehazovačky z upgrade kitu a celý komplet pak upevníte zpět na rám. Nakonec nasadíte baterii do přehazovačky, připevníte na řídítka bezdrátový ovladač řazení a spárujete ho s přehazovačkou (podobně jako třeba Bluetooth sluchátka s telefonem – vše je popsáno v návodu). Žádná táhla, lanka ani ladění dorazů – elektronika se po spárování sama nastaví a o přesné řazení se postará chytrý motor sám. Celá operace zabere jen pár minut a obejde se bez zdlouhavého seřizování. Doslova „rozeber, vyměň, slož a jeď“ – i tak by se dal popsat proces upgradu (SRAM ho popisuje sloganem Disassemble, Upgrade, Reassemble).

Kompatibilita a omezení

Je potřeba zmínit, že upgrade kit funguje pouze v určitém ekosystému. Vzhledem k tomu, že SRAM Eagle Transmission využívá uchycení přehazovačky přes rozhraní UDH (Universal Derailleur Hanger), vaše kolo musí mít rám s patkou UDH – na jiný rám přehazovačku nenamontujete. Naštěstí většina moderních MTB rámů už UDH podporuje, zejména pokud na nich byly osazeny právě sady Eagle 90/70.

Dále platí, že Transmission je samostatná platforma označovaná jako T-Type, což znamená, že musíte mít i zbytek pohonu ve standardu T-Type. Upgrade kit není kompatibilní se staršími 12rychlostními sadami Eagle (NX/GX/X01/XX1), které využívají klasický přesmykový domeček a jiný typ ořechu. Musíte tedy už vlastnit Eagle 70 či 90 Transmission, případně kompletní sadu Eagle Transmission, aby mělo smysl kit pořizovat – předpokládá se, že kazetu (10-52z), řetěz T-Type a kliky už máte na kole. Kit je navržen přímo pro přehazovačky Eagle 90/70, takže s jinými jej fyzicky nesestavíte. Samotná elektronická přehazovačka (tělo) umí obsluhovat 12 rychlostí a maximálně 52zubový pastorek na kazetě, což přesně odpovídá parametrům Eagle Transmission pohonu. Kompatibilita s patkami UDH je zaručena, takže pokud rám splňuje tento standard, nemělo by nic bránit montáži.

Přínosy v praxi aneb co vám to dá?

Možná si říkáte, proč vůbec do elektronického řazení jít, když mechanické Eagle 90/70 funguje na výbornou. Hlavním přínosem je zážitek z řazení – komfort a preciznost, kterou bezdrát nabízí. Každé přeřazení je otázkou lehkého stisku tlačítka bez nutnosti vynaložit sílu do páčky. Řazení je rychlé, přesné a konzistentní, a to i v zátěži či náročném terénu. Výhodu pocítíte třeba ve výjezdech – nemusíte přemýšlet nad tím, jak silně mačkat páčku, prostě kliknete a přehazovačka si sama poradí i při záběru do pedálů. Technologie Eagle Transmission byla navržena pro plynulé řazení pod plným zatížením a upgrade kit toho plně využívá.

Dalším plusem je snadnější údržba a méně starostí. Odpadá výměna a seřizování bowdenů, žádné lanko časem netuhne ani nerezaví. Odpadnou také starosti s laděním indexace – systém si řekne sám, jak se má nastavit (při instalaci se provede automatická kalibrace). Jistě, občas budete muset dobít baterii v přehazovačce, ale ta vydrží na jedno nabití klidně několik desítek hodin jízdy a stav vám indikují LED diody, takže nehrozí, že byste zůstali bez řazení někde v lese nečekaně. Navíc baterii lze snadno vycvaknout a nabít doma za ~1-2 hodiny do plna.

Montáž bez kabelů také zpřehlední kokpit kola – ubyde vám jedno vedení od řazení. Kolo tak může vypadat čistěji a méně věcí na něm překáží. Někteří jezdci také ocení možnost personalizace ovládání – AXS umožňuje nastavit si v doprovodné aplikaci například to, která páčka ovladače řadí nahoru a dolů, nebo zapnout další funkce (jako automatické dorovnání, tzv. trim). V praxi tedy dostanete sofistikovanější zážitek z jízdy, který může bavit technologické nadšence, ale zároveň funguje zcela intuitivně i pro běžného jezdce. A pokud byste náhodou zatoužili mít rezervu, původní mechanickou část si můžete schovat a v případě potřeby nasadit zpět (třeba prodat dál, nebo jako pojistku pro dlouhé expedice bez možnosti dobíjení).

Kolik to stojí a kde to sehnat?

Asi tušíte, že tahle legrace nebude zadarmo. SRAM GX Eagle AXS Transmission Upgrade Kit vyjde podle oficiálních údajů na 16 990 Kč (MOC). Není to malá částka, nicméně v porovnání s koupí celé nové elektronické sady je to stále výhodnější řešení – využijete totiž stávající kliky, kazetu, řetěz atd. Pro představu, samotná elektronická přehazovačka GX Transmission AXS stojí kolem 400 $ a ovladač zhruba 150 $, takže když to sečtete, kit vás ve finále nevyjde o moc dráž a ještě k němu dostanete baterii, nabíječku a další příslušenství v ceně.

K dostání je upgrade kit u autorizovaných prodejců SRAM – očekávejte jej v cyklistických e-shopech i kamenných prodejnách, které prodávají komponenty SRAM. V době uvedení této novinky by již měl být dostupný, nebo dorazí na trh v nejbližších dnech (záleží na distribuci). Pokud o něm uvažujete, určitě si pospěšte – dá se čekat, že zájem bude velký a prvních pár várek může být rychle vyprodáno.

Každopádně za 16 990 Kč získáte možnost posunout své kolo na vyšší úroveň a okusit kouzlo bezdrátového řazení. Tak co, půjdete do toho?