Nový SID SL prošel výraznou modernizací, aby udržel krok s požadavky současných XC tratí. Hlavní změnou je nová konstrukce spodní části vidlice s větším překryvem pouzder ložisek, což snižuje tření při stlačení a zlepšuje plynulost chodu. Zároveň došlo ke zvýšení průchodnosti. Pod oblouk vidlice se nyní vejde plášť až 29 × 2,4″, takže jezdec může zvolit širší pláště. Nový SID SL také přebírá vzduchovou pružinu DebonAir+ ze svého „většího bratra“ SID (trail/enduro modelu).

Tato přepracovaná vzduchová pružina má zvětšený objem pozitivní i negativní komory, což zlepšuje citlivost vidlice na malé nerovnosti. Navíc je uvnitř pružicí komory integrována malá vinutá pružinka, která eliminuje tvrdé rázy při úplném roztažení (top-out) a upravený spodní doraz pro lepší kontrolu konce zdvihu. Výsledkem je hladší a citlivější chod i při agresivní jízdě, aniž by utrpěla tuhost nebo přesnost vedení stopy.

Rekordní hmotnost a vylepšená citlivost

Nový SID SL je ve verzi se 110 mm zdvihu pravděpodobně nejlehčí XC vidlicí na trhu, RockShox uvádí hmotnost pouhých 1 390 gramů. Takto nízké hmotnosti bylo dosaženo mj. zachováním průměru vnitřních nohou 32 mm a omezením maximálního zdvihu na 110 mm (pro vyšší zdvih 120 mm RockShox nabízí robustnější model SID se silnějšími 35mm nohami). Inženýři se zaměřili na každý detail – vidlice například není kompatibilní s náboji s rozšířenými koncovkami Torque Cap, které by sice zvýšily tuhost spojení s kolem, ale přidaly by několik gramů navíc. Navzdory extrémnímu odlehčení však nová generace SID SL slibuje vyšší citlivost díky zmíněné pružině DebonAir+ a většímu překryvu pouzder, takže lépe reaguje na jemné nerovnosti bez ztráty kontroly. Tlumení zajišťuje osvědčená patrona Charger Race Day 2, kterou lze konfigurovat ve dvoupolohové verzi (otevřeno/uzamčeno) nebo třípolohové (otevřeno/pedál/uzamčeno) – ovládání je možné buď páčkou na řídítkách TwistLoc nebo otočným voličem na korunce vidlice.

Elektronický systém Flight Attendant a nastavení

Nejvyšší modelová varianta SID SL Ultimate Flight Attendant je vybavena integrovaným elektronickým systémem odpružení Flight Attendant od SRAMu. Tento systém pomocí senzorů a algoritmů v reálném čase automaticky upravuje kompresi vidlice (režimy otevřeno / „Pedal“ / uzamčeno) podle terénu a intenzity šlapání, aby zajistil optimální efektivitu i komfort jízdy. Novinkou roku 2026 je možnost použít Flight Attendant pouze na vidlici. Tato aktualizace vychází vstříc jezdcům na pevných (hardtail) kolech, kteří chtějí využít automatické uzamykání přední vidlice bez nutnosti elektronicky řízeného tlumiče vzadu. Dále přibyla funkce Custom Auto Mode, která umožňuje deaktivovat buď střední režim „Pedal“, nebo úplný „Lock“ podle preferencí jezdce. V praxi si tak lze zvolit, zda má elektronika přepínat jen mezi plně otevřeným a plně zamčeným režimem, nebo naopak ponechat stále aktivní citlivé odpružení (Open/Pedal) a vynechat tvrdé zamčení vidlice. Tím se Flight Attendant lépe přizpůsobí stylu jízdy – například pro technické tratě může jezdec vypnout lockout a nechat vidlici neustále aktivní, zatímco při hladkých výjezdech do kopce lze vynechat střední „pedálový“ režim a nechat systém přepínat rovnou z otevřeného do zamčeného modu dle potřeby.

Modelová řada RockShox SID SL 2026

RockShox připravil hned pět variant vidlice SID SL, aby si vybral opravdu každý závodník podle svých potřeb a rozpočtu:

  • SID SL Ultimate Flight Attendant – Vlajková loď s elektronickým tlumením Flight Attendant. Nejchytřejší a nejdražší model, ideální pro profesionální závodníky požadující automatické přizpůsobení vidlice terénu. Zdvih 100 nebo 110 mm, nohy 32 mm, vzduchová pružina DebonAir+, elektronický tlumič Charger Race Day 2 s režimy Open/Pedal/Lock. Cena přibližně 35 000 Kč.
  • SID SL Ultimate (2P/3P) – Špičková mechanická varianta bez elektroniky. Nabízí stejnou lehkou 32mm konstrukci a DebonAir+ pružinu, ale tlumení zajišťuje mechanická patrona Charger Race Day 2. K dispozici je buď ve verzi s dálkovým uzamykáním (2P) nebo s 3polohovým ovládáním na korunce (3P). Zdvih 100/110 mm. Cena cca 25 000 Kč.
  • SID SL Select+ (2P/3P) – Vysoce výkonný model určený zejména pro kompletovaná kola (není volně v prodeji samostatně). Výbavou se blíží Ultimate – 32mm chassis, DebonAir+ pružina a tlumič Charger Race Day 2 (2P nebo 3P). Hmotnost a funkce jsou takřka totožné s Ultimate, cena je o něco příznivější (tento model se objeví na špičkových sériových kolech vyšších řad).
  • SID SL Select (2P/3P) – Cenově dostupnější provedení, které stále využívá novou DebonAir+ vzduchovou pružinu a kvalitní tlumení Charger (byť v jednodušším nastavení). Dostupná je dvoupolohová i třípolohová verze; zdvih 100 nebo 110 mm; průměr noh 32 mm shodný s vyššími modely. Maloobchodní cena začíná na 18–20 tis. Kč.
  • SID SL Base (2P/3P) – Základní model, který přináší technologie SID SL do nejnižší cenové hladiny, typicky jako součást sériově osazených kol. Má rovněž 32mm nohy, DebonAir+ vzduchovou pružinu a zdvih 100/110 mm, ale používá zjednodušenou tlumicí patronu Rush RL namísto Charger. Tlumič Rush RL nabízí základní funkce uzamčení (2P/3P) ovládané buď páčkou na řídítkách, nebo na korunce vidlice. Tato verze se samostatně neprodává (pouze v kompletních kolech).
RockShox SID SL Ultimate Flight Attendant
RockShox SID SL Ultimate Flight Attendant

Technické specifikace SID SL 2026 v kostce

  • Zdvih: 100 mm nebo 110 mm (žádná 120mm varianta – pro delší zdvih slouží model RockShox SID se silnější konstrukcí)
  • Průměr vnitřních noh: 32 mm (důraz na co nejnižší hmotnost pro XC závody)
  • Tlumení: Charger Race Day 2 (2P/3P) u vyšších modelů Select+/Ultimate, resp. elektronický Flight Attendant u top verze; základní model využívá jednodušší patronu Rush RL
  • Pružina: Vzduchová DebonAir+ – nová generace vzduchové komory s větším objemem pro lepší citlivost (negativní vzduchová pružina + vinutá top-out pružinka proti rázu při roztažení)
  • Hmotnost: cca 1,39 kg (SID SL Ultimate, 110 mm, nekrácený krk) – aktuálně nejlehčí XC vidlice této kategorie na trhu
  • Kompatibilita: Pro kola 29″ (max. šířka pláště 2,4″); osa Boost 15×110 mm (bez podpory Torque Cap koncovek nábojů kvůli úspoře hmotnosti)
  • Cena: přibližně od 18–20 tisíc Kč za model Select až po 35–40 tisíc Kč za špičkový Ultimate Flight Attendant 

Nová RockShox Reba 2026: dostupný výkon pro každého

Kromě elitního SIDu SL přichází RockShox v sezóně 2026 také s kompletně přepracovanou vidlicí Reba, která cílí na širší okruh jezdců a příznivější cenu. Nová Reba přebírá mnoho technologií ze SIDu – využívá rovněž vzduchovou pružinu DebonAir (ovšem ve verzi bez dodatečného zvětšení objemu „+“ jako má SID SL) a dostala zcela nový tlumič Isolator naladěný specificky pro potřeby XC. Zásadní rozdíl je v chassis: Reba má masivnější 35mm vnitřní nohy, což zvyšuje tuhost vidlice a umožňuje i prodloužený zdvih až 130 mm. Díky tomu se hodí nejen na XC tratě, ale i na lehčí trail či maratony, kde je vítána vyšší pevnost a možnost většího zdvihu – to vše za stále rozumnou hmotnost a cenu.

RockShox Reba RL ABS
RockShox Reba RL ABS

Nová Reba bude nabízena v několika verzích. Nejvýše postavená Reba Gold využívá zmíněný tlumič Isolator, má zdvih volitelný od 100 mm do 130 mm a bude dostupná i samostatně na aftermarketu s cenou okolo 12 000 Kč). Dále existuje varianta Reba Gold ABS, připravená pro použití s protiblokovacím brzdovým systémem (ABS) a montáž blatníku – tyto verze míří zejména do nabídky výrobců kol (OEM). Nižší model Reba RL spoléhá na jednodušší tlumení Motion Control RL známé z dřívějších generací RockShox a bude dostupný převážně jako OEM výbava cenově dostupnějších kol. Všechny varianty Reby sdílejí 35mm chassis, vzduchovou pružinu DebonAir a možnost volby 27,5″ nebo 29″ verzí.

Oproti SID SL je Reba těžší a postrádá některé závodní finesy (jako ultralehký Race Day tlumič či elektroniku Flight Attendant), na oplátku však nabídne solidní výkon „SID DNA“ za podstatně nižší cenu. Je tedy ideální pro hobby závodníky, maratonce nebo trailové jezdce, kteří chtějí spolehlivou moderní vidlici, ale nepotřebují honit každý gram.

RockShox Reba Gold
RockShox Reba Gold

Závěrečné shrnutí – pro koho jsou SID SL a Reba?

Nové vidlice RockShox SID SL modelové řady 2026 cílí primárně na XC závodníky a výkonnostní jezdce. Ocení je zejména ti, kdo požadují co nejnižší hmotnost a špičkový výkon – ať už jde o světový pohár, náročné etapové závody, nebo domácí maratony. SID SL Ultimate Flight Attendant osloví technicky založené závodníky, kteří chtějí mít odpružení automaticky řízené a vždy maximálně efektivní během jízdy. Oproti tomu dostupnější varianty Select a Base přinášejí výhody nové generace SID i širšímu okruhu nadšenců – nabídnou superlehkou vidlici a moderní technologie i těm, kdo třeba závodí jen občas nebo upgradují své kolo v omezenějším rozpočtu.

Aktualizovaná Reba 2026 pak rozšiřuje nabídku RockShox směrem k hobby jezdcům a obecně všem, kdo hledají dostupný, ale schopný kousek odpružení. Díky robustnější konstrukci a vyššímu možnému zdvihu může oslovit i bikery, kteří kombinují XC a lehčí trailové ježdění, případně majitele XC/trail elektrokol, kde je vyžadována vyšší odolnost. RockShox se tak snaží novou řadou vidlic pro rok 2026 oslovit různé typy jezdců – od gramově posedlých závodních elit, přes maratonce, až po rekreační jezdce a „trailkaře“, kteří chtějí dobrý poměr ceny a výkonu.